Ukens første avsnitt – 3

Sent søndag kveld startet jeg på andre del av Rosens navn av Umberto Eco. Boka starter med følgende avsnitt:

«Jeg skal ikke bruke mer tid på å fortelle om hvordan vi fikk gitt abbeden beskjed, og hvordan hele abbediet ble vekket en time før kanonisk tid, om det redselens skrik som reiste seg, om all den frykt og smerte man kunne lese i hvert eneste ansikt, og om hvordan nyheten spredte seg til alle innenfor klosterets område, alle korset seg, og mange blant tjenestefolkene kom med besvergelser. Ikke tror jeg alt fulgte de faste reglene en slik morgen, og jeg vet ikke hvem som deltok i de faste hellige handlingene. Jeg fulgte med William og Severino som dekket til Berengarios kropp og beordret ham brakt til hospitalet hvor liket hans ble lagt på et bord.»

Startet på boka tidligere i sommer, men trengte en liten pause på grunn av en god del tunge avsnitt om paver og munkeordener. Men nå skal jeg gjøre den ferdig, for den er kjempebra og kjempespennende! Må ha den lest ferdig fordi jeg skal levere den på biblioteket innen den 9. sept, men tror ikke dette blir noe problem 🙂

Legg igjen en kommentar