Hellemyrsfolket av Amalie Skram del 1

I helga bestemte jeg meg for å gi lydboka en ny sjanse. Dette skjedde etter en vikartime der de skulle høre på Sjur Gabriel. Jeg likte det jeg hørte, og selv om jeg har lest denne en gang før, ville jeg høre den på nytt. Jeg ble fanget av stemmen til Eilif Armand. Det var noe annet å høre boka lest opp med den riktige dialekten. Jeg har nå hørt ferdig første bind, og hadde lyst til å skrive litt om mitt inntrykk. For dette er ei bok som setter tydelige spor. Jeg likte den første gang jeg leste den, men denne gangen sitter jeg igjen med så mye mer. Jeg kan ikke begynne å se for meg hvordan det kan ha vært å leve under slike forhold. Og jeg kan heller ikke se for meg hvor grusomt mennesker i en slik situasjon må ha hatt det. Jeg tar meg i å riste på hodet over handlingene til personene. Slikt går da ikke an? Men samtidig tenker jeg: Hvordan ville jeg reagert hvis dette skjedde meg? Jeg har ikke noe svar.

Sjur Gabriel er første bok i serien Hellemyrsfolket av Amalie Skram. Dette er et verk på fire bind. Sjur Gabriel kom ut i 1887. Amalie Skram våget å ta tak i de sidene av samfunnet ingen ville snakke om. Fattigdom, vold, fyll og andre mørke sider ved datidens samfunn. Dette gjør at verket har fått sin plass som et av de beste innen perioden naturalismen i norsk litteraturhistorie.

Sjur Gabriel møter vi ekteparet på Hellemyren. Sjur Gabriel og Oline lever i armod på gården sin, med sine 5 barn, Ingeborg, Nils, Jens, Magne og Små-Adna. De har hatt flere barn også, med disse har møtt en tidlig grav. Oline er fanget av alkoholen, og bruker enhver anledning til å snike seg unna for å få seg en tår. Sjur Gabriel kan ikke fordra dette, og banker henne når hun er full. Etter hvert får de et barn til, Vesle-Gabriel. Han blir til velsignelse for familien. Til tross for stadige fyllekuler hos Oline, finner Sjur Gabriel trøst i den lille kroppen. Sjur Gabriel er en gudfryktig mann, men da Oline blir syk og må på sykehus, rakner det for Sjur Gabriel. Han mener dette er straffen for at han ikke har fulgt Guds bud til det fulle. Han lar sinnet gå utover de som kommer i hans vei, om det så er drengen eller barna. Likevel er det stadige lyspunktet til stede. Vesle-Gabriel vokser, selv om han til tider er syk. Som flere nok vet, ender det hele i tragedie.

Lydboka fant jeg på Storytel. Dette er ei genial nettside der man kan få tak i lydbøker og e-bøker. Det koster 169 kr i måneden. Jeg holder på med et 14-dagers gratisabonnement. Selv om jeg var skeptisk til lydbøker, og nok fortsatt er det, må jeg si at Eilif Armand har gjort en fabelaktig jobb da han leste inn dette verket. Stemmen drar deg inn i handlingen, og det at han lager egne stemmer til de ulike karakterene, gjør at det føles som man er tilstede i Hellemyren, og betrakter handlingen som flue på veggen. Jeg gleder meg til å fortsette med neste bind i serien, To venner. 

Legg igjen en kommentar

